Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів у системі міжбюджетного фінансового забезпечення регіонів України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(6).2018.156318

Ключові слова:

базова дотація, реверсна дотація, бюджетне вирівнювання, валовий регіональний продукт, децентралізація, індекс податкоспроможності, кластерний аналіз

Анотація

Метою дослідження є дослідження фінансової складової міжбюджетних відно­син в Україні в частині забезпечення та вдосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в умовах децентралізації. Досліджуються зміни горизонтального вирівнювання місце­вих бюджетів у двох періодах: дореформеному та періоді бюджетної децентралізації. Методо­логія дослідження базується на теорії публічних фінансів, зокрема теорії бюджетного (фіскаль­ного) федералізму. Аналіз базується на оцінюванні статистичних даних уповноважених органів про розподіл коштів державного бюджету по областях України. Часовий інтервал дослідження становить чотири роки (2015-2018 рр.), що зумовлено часом впровадження реформи децен­тралізації в Україні та наявністю оприлюдненої статистичної інформації. Використано програмні пакети MS Excel 2016 та SSPSS Statistics 17.0, StatGraphics Plus 5.0. для економіко-статистичних розрахунків. Економіко-статистичний аналіз проведено із застосуванням методів узагальнення, табличного та графічного, а також кластерного та кореляційного аналізу. Обмеженнями у проведеному дослідженні є неповнота статистичних даних, що підлягають оприлюдненню Дер­жавною службою статистики України, Державною казначейською службою України та Міністер­ством фінансів України. Результати. Доведено, що дотація вирівнювання була основним інструментом вирівнювання дохідної частини місцевих бюджетів за допомогою якого формувалося близько четвертої їх частини та близько половини офіційних трансфертів, після реформування горизонтального вирівнювання зменшення абсолютного обсягу становило 11,5 разів, відносних показників – 15 разів. Детальний аналіз виявляє існування дисбалансів горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні у 2015-2018 роках. Доведено, що система горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні є неефективною за критерієм фіскальної ефективності та суперечить базовим принципам бюджетної децентралізації. Сформовано чотири кластери бюджетів за обсягами базової дотації (на душу населення): І кластер бюджетів для середніх за обсягами дотації: обласні бюджети Вінницької, Житомирської, Чернігівської, Кіровоградської, Хмельницької, Миколаївської та Черкаської обл.; ІІ кластер бюджетів з найменшими розмірами базової дотації (бюджети Луганської та Сумської обл.) або змінними напрямами горизонтального вирівнювання (бюджети Донецької, Харківської, Одеської та Львівської обл.); ІІІ кластер бюджетів з максимальними за розмірами обсягами базової дотації: обласні бюджети Волинської, Рівненської, Херсонської, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської та Чернівецької обл.; ІV кластер обласних бюджетів, що перераховували реверсну дотацію до Державного бюджету України: обласні бюджети Дніпропетровської, Запорізької, Київської та Полтавської обл. Практичне значення. Обґрунтовано напрями удосконалення горизонтального вирівнювання обласних бюджетів в Україні: запровадження індексу горизонтального вирівнювання; незмінність підходів до горизонтального вирівнювання на три роки, що відповідатиме вимогам середньострокового бюджетного планування та сталого розвитку регіонів; розширення меж інтервалу значення індексу горизонтального вирівнювання. Перспективи подальших досліджень полягають у обґрунтовуванні механізму фінансового забезпечення органів місцевого самоврядування в контексті реалізації політики децентралізації.

Біографії авторів

Svitlana V. Boiko, Національний університет харчових технологій

доцент кафедри фінансів

Lada V. Shirinyan, Національний університет харчових технологій

завідувач кафедри фінансів

Посилання

Akai, N. and Sakata, M. (2002), “Fiscal decentralization contributes to economic growth: evidence from state-level cross-section data for the United States”, Journal of Urban Economics, vol. 52, no. 1, pp. 93–108, doi: https://doi.org/10.1016/S0094-1190(02)00018-9.

Arzaghi, M. and Henderson, J. (2005), “Why countries are fiscally decentralizing?”, Journal of Public Economics, vol. 89, pp. 1157–1199, doi: https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2003.10.009.

Baskaran, T. and Feld, T. P. (2012), “Fiscal decentralization and economic growth in OECD countries: is there a relationship”, Public Finance Review, vol. 41, no. 4, pp. 421–445, doi: https://doi.org/10.1177%2F1091142112463726.

Buriachenko, A. Ye. and Filimoshkina. I. O. (2018), “Fiscal decentralization and financial capacity of the local government in Ukraine”, Finance of Ukraine, vol. 5, pp. 56–68.

Cabinet of Ministers of Ukraine (2014), “On Approving the Concept of Reforming Local Self-Government and Territorial Organization of authority in Ukraine”, available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/333-2014-%D1%80 (Accessed 30 August 2018).

Dalievska, T. A. (2016), “Gross tax regional product as an instrument for budget regulation of interbudget relations”, Actual problems of economics, vol. 5, pp. 275–279.

Davoodi. H. and Zou, H. (1998), “Fiscal Decentralization and Economic Growth: A Cross Country Study”, Journal of Urban Economics, vol. 43, pp. 244–257, doi: https://doi.org/10.1006/juec.1997.2042.

Kozyrieva, O. V. and Tur, O. V. (2016), “The policy of aligning the socio-economic development of the regions in the European Union”, Business inform, vol. 9, pp. 34–39.

Kulchytskyi, M. I. and Zabrotska, O. V. (2015), Finansove terytorialne vyrivniuvannia v systemi mizhbiudzhetnykh vidnosyn [Financial territorial equalization in the system of inter-budgetary relations], SE “Institute of Regional Studies named after MI Dolishni NAS of Ukraine”, Ivan Franko Lviv National University. Lviv, Ukraine, 335 p.

Official site of Ministry of Finance of Ukraine (2018), “The Verkhovna Rada supported medium-term budget planning”, available at: https://www.minfin.gov.ua/news/view/verkhovna-rada-pidtrymala-serednostrokove-biudzhetne-planuvannia?category=novini-ta-media (Accessed 30 August 2018).

Official site of State Statistics Service of Ukraine (2018), “Statistical information”, available at: http://www.ukrstat.gov.ua (Accessed 30 August 2018).

Oparin, V. M. and Piontko, N. B. (2017), “The State Fund for Regional development in the system of financial equalization”, Finance of Ukraine, vol. 7, pp. 25–42.

Oparin, V. M. (2015), “Dominants and priorities of financial equalization in Ukraine”, Finance of Ukraine, vol. 6, pp. 29–43.

Piontko, N. B. (2015), “Foreign models of financial equalization, prospects for implementation in Ukraine”, Business inform, vol. 9, pp. 43–54.

Shirinyan, L. and Esh, S. (2018), “Inter-budgetary relations in Ukraine in modern conditions”, Scientific Works of National University of Food Technologies, vol. 24, no. 4, pp. 111–119.

Storonianska, I. Z. and Benovska, L. Ya. (2018), “Тhe peculiarities of financial equalization of the development of territories in the conditions of budgetary decentralization”, Finance of Ukraine, vol. 6, pp. 58–74.

Tanzi, V. (1995), “Fiscal Federalism and Decentralization: A Review of Some Efficiency and Macroeconomic Aspects”, The World Bank Research Observer, pp. 295–316.

The State Treasury of Ukraine (2019), “Reporting”, available at: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu (Accessed 30 August 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), “Budget Code of Ukraine”, available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17#n1540 (Accessed 30 August 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2017), The Law of Ukraine “On the State Budget of Ukraine for 2018”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2246-19 (Accessed 30 August 2018).

Vinnytska, O. A. and Berzhanir, I. A. (2017), “Principles of formation of local budget revenues in the conditions of decentralization”, Economies’ Horizons, no. 2 (3), pp. 47–52, doi: https://doi.org/10.31499/2616-5236.2(3).2017.128705.

Vozniak, H. V. (2016), Biudzhetna polityka rozvytku rehioniv Ukrainy: suchasna paradyhma ta oriientyry podalshykh reform [Budget policy for the development of the regions of Ukraine: modern paradigm and guidelines for further reforms], SE “Institute of Regional Studies named after MI Dolishni NAS of Ukraine”, Lviv, Ukraine, 520 p.

Ліцензія Creative Commons

Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Некомерційна 4.0 Міжнародна CC BY-NC 4.0).

This is an open access journal and all published articles are licensed under a Creative Commons “Attribution-NonCommercial 4.0 International” (CC BY-NC 4.0).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-30

Як цитувати

Boiko, S. V., & Shirinyan, L. V. (2018). Горизонтальне вирівнювання обласних бюджетів у системі міжбюджетного фінансового забезпечення регіонів України. Економічні горизонти, (3(6), 65–77. https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(6).2018.156318

Номер

Розділ

Фінанси, банківська справа та страхування