Успішна ресурсна децентралізація в умовах ефективного громадського і державного контролю за використанням національних ресурсів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(7).2018.161723

Ключові слова:

місцеве самоврядування, фіскальна децентралізація влади, централізація влади, громадянське суспільство, державне управління, корупція, фінансовий аудит, аудит ефективності, управління національними ресурсами

Анотація

Реформа місцевого самоврядування та децентралізації влади є однією з найуспішніших серед ініційованих Верховною Радою України (ВРУ) реформ та такою, що дозволяє формувати, відповідно до положень Європейської хартії місцевого самоврядування, значний дієвий інститут місцевого самоврядування. Мета дослідження полягає у вивченні передумов впровадження особливого типу фіскального державного фінансового контролю (аудиту ефективності) децентралізації за ефективним використанням національних ресурсів та забезпечення народовладдя в державі. Методологія. У статті застосовувалися такі наукові методи: системний підхід з використанням методів порівняльного аналізу і синтезу, методів теорії прийняття управлінських рішень, узагальнень і порівнянь. Результати. Доведено, що державний фінансовий контроль (ДФК) за рухом коштів місцевого самоврядування і пошук резервів їх збільшення є надзвичайно важливими інструментами у сучасних умовах спрямованості на децентралізацію державної влади в Україні. Виявлено, що ДФК місцевих бюджетів в умовах децентралізації полягає не тільки в комплексній оцінці сфери фінансів і ефективному використанні ресурсів територіальними органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, а й у оцінці спроможності забезпечити регіон коштами та виявити додаткові джерела формування й використання ресурсів місцевих бюджетів. ДФК за рахунок впровадження аудиту ефективності використання ресурсів місцевого бюджету дає можливість прийняти управлінські рішення, які сприятимуть ефективності діяльності органів місцевого самоврядування. Практичне значення. Державний фінансовий контроль є проблемним питанням, яке потребує негайного вивчення і практичної реалізації, формування та розвитку державного внутрішнього і зовнішнього фінансового контролю в об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). Президенти України упродовж 1994-2014 рр. створили виключно централізоване управління національними ресурсами. Результати аналізу свідчать, що функції Конституції України і зобов’язання перед Європейською хартією про місцеве самоврядування не виконані. Державні проблеми не вирішувалися, а накопичувалися. Контроль і перевірка правильності управлінської діяльності будуть і в подальшому відігравати важливу роль в умовах нової моделі публічного управління, оскільки працююча в цих умовах адміністрація, котра орієнтована у своїй діяльності на досягнення економічної ефективності, потребує регулярного контролю за визнанням ефективності прийнятих рішень та правомірності своїх дій. Перспективи подальших досліджень автора стосуються розроблення механізмів розмежування компетенцій між усіма рівнями влади одночасно з регламентуванням функціональних повноважень органів державної влади й місцевого самоврядування, у тому числі обласних і районних рад з метою унеможливлення їх дублювання.

Біографії авторів

П. С. ПЕТРЕНКО, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доцент кафедри економіки та соціально-поведінкових наук

Н.В. ОСАДЧУК, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Старший викладач

Посилання

Boryslavska, O., Zaverukha, I., Zakharchenko, E., Kurinnyi, O., Shkolyk, A. and Toppervin, N. (2012), Detsentralizatsiia publichnoi vlady: dosvid yevropeiskykh krain ta perspektyvy Ukrainy [Decentralization of public power: the experience of European countries and the prospects of Ukraine], TOV “Sofiia”, Kyiv, Ukraine, 128 p.

Danylyshyn. B. (2015), “How to decentralize governance in Ukraine”, Ekonomichna pravda, available at: http://www.epravda.com.ua/columns/2015/07/13/550472/ (Accessed 22 October 2018).

Derkach, M. I. (2011), “Formation of paradigm of government regulation fiscal decentralization in the context of sustainable development of Ukraine”, Ph.D. Thesis, Economics and National Economy Regulation, Dnipropetrovsk National University named after Oles Honchar, Dnipropetrovsk, Ukraine.

Hroisman, V. B. (2015), “Processes of centralization and decentralization in modern state management”, Derzhavne upravlinnia ta mistseve samovriaduvannia, vol. 2, pp. 26–37.

International document (1977), “The Lima Declaration of Guidelines on Auditing Precepts”, available at: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/604_001 (Accessed 22 October 2018).

Kejns, D. M. (2007), Obshhaja teorija zanjatosti, procenta i deneg [The General Theory of Employment, Interest and Money], JeKSMO, Moscow, Russia, 153 p.

Mamyshev, A. V. (2005), “Development and improvement of the control and revision system in public”, Ph.D. Thesis, Mechanisms of Public Administration, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, Kyiv, Ukraine.

Office of the Chief Auditor of Canada (1999), “Guidelines for auditing the effectiveness of public spending”, available at: https://refdb.ru/look/1871347-pall.html (Accessed 22 October 2018).

Official site of Television News Service (2015), “What do constitutional changes mean for decentralization in Ukraine? Conclusions of the experts”, available at: http://tsn.ua/politika/scho-oznachayut-konstituciynizmini-schodo-decentralizaciyi-v-ukrayini-visnovki-ekspertiv-484624.html (Accessed 22 October 2018).

Oleksandrovych, O. O. (2016), “Theoretical foundations and historical background of the modernization of the system of state financial control in Ukraine”, Ph.D. Thesis, Theory and History of Public Administration, Kharkiv Regional Institute of Public Administration, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine, Kharkiv, Ukraine.

Petrenko, P. S. (2007), “Can the Accounting Chamber in a democratic state be a modest political coin?”, Holos Ukrainy, no. 21, pp. 6–7. Petrenko, P. S. (2016), “On the improvement of the system of public financial control in order to build an efficient state”, Economics and Forecasting, no. 4, pp. 132–144, doi: https://doi.org/10.15407/eip2016.04.132.

Shemshuchenko, Yu. S. (2015), “Stages of constitutional development in independent Ukraine”, Chasopys Kyivskoho universytetu prava, no. 2, pp. 4–5.

Skrypniuk, O. (2015), “Decentralization of power as a factor in maintaining the stability of constitutional mode: theory and practice”, Viche, no. 12, pp. 22–24, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/viche_2015_12_8 (Accessed 22 October 2018).

Surowiecki, J. (2004), The wisdom of crowds: why the many are smarter than the few and how collective wisdom shapes business, economies, societies and nations, Doubleday, New York, USA, 336 p.

The Main Control and Revision Office of Ukraine (2005), Order of the Main Control and Revision Office of Ukraine “On Improvement of the State Financial Audit of Budget Programs Implementation” available at: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0444501-05?lang=en (Accessed 22 October 2018).

The Netherlands Ministry of Finance (2002), Guide to agencies. Manual for the establishment procedure, Haag, the Netherlands, pp. 38, 46.

Umland, A., Kolesnykov, A. and Rabynovych M. (2018), “Decentralization in Ukraine: steady progress or castles in the air?”, Dzerkalo tyzhnia, no. 35, available at: https://dt.ua/internal/decentralizaciya-v-ukrayini-stiykiuspihi-chi-povitryani-zamki-289114_.html (Accessed 22 October 2018).

Ліцензія Creative Commons

Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Некомерційна 4.0 Міжнародна CC BY-NC 4.0).

This is an open access journal and all published articles are licensed under a Creative Commons “Attribution-NonCommercial 4.0 International” (CC BY-NC 4.0).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-31

Як цитувати

ПЕТРЕНКО, П. С., & ОСАДЧУК, Н. (2018). Успішна ресурсна децентралізація в умовах ефективного громадського і державного контролю за використанням національних ресурсів. Економічні горизонти, (4(7), 73–87. https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(7).2018.161723