Синергетичний ефект в інноваційних кластерах: сутність та особливості оцінювання
DOI:
https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(11).2019.200793Ключові слова:
моделювання, взаємодія, влада, громада, публічне управління, електронні ЗМІ, експерт, аналітикАнотація
Мета дослідження. Мета статті – визначення сутності синергетичного ефекту та розробка загальної методики оцінювання зазначеного явища для подальшого можливого використання в процесі аналізу ефективності функціонування інноваційного кластера. Методологія. У процесі виконання дослідження використано загальнонаукові теоретичні методи: системний аналіз – для з’ясування основних категорій дослідження; абстрактно-логічний метод – для здійснення теоретичних узагальнень та висновків про сутність синергетичного ефекту та особливості його оцінювання, графічний метод – для наочного представлення теоретичного й аналітичного матеріалу щодо відображення основних характеристик синергетичного ефекту в інноваційних кластерах. Результати. У статті виділено основні характеристики інноваційного кластеру та визначено його роль у формуванні конкурентних переваг для національної економіки. Досліджено сутність синергетичного ефекту, який виникає в процесі взаємодії учасників інноваційного кластеру. Авторами на прикладі функціонування великого та малого підприємства у складі кластера схематично відображено позитивний синергетичний ефект від їхньої взаємодії, охарактеризовано основні специфічні ознаки зазначеного ефекту. Запропоновано загальну методику проведення оцінювання синергетичного ефекту в інноваційному кластері на основі групування системи показників, які дозволять оцінити ефективність процесів взаємодії між учасниками інноваційного кластера. Практичне значення. Запропонована загальна методика оцінювання синергетичного ефекту в інноваційному кластері може бути використана його учасниками в процесі визначення ефективності функціонування їх об’єднання та розробки відповідних заходів з регулювання діяльністю кластера. Перспективи подальших досліджень. Здійснення теоретичного обґрунтування вибору та розрахунку певних показників для проведення оцінювання синергетичного ефекту в інноваційному кластері. Розробка альтернативних прогнозів розвитку інноваційного кластера на основі результатів зазначеного оцінювання.Посилання
Budarov, A. Y. (2010), “Sinergiya i ekonomicheskiy rezonans pri vzaimodeystvii biznes-edinits”, Vestnik VGU. Serija: Jekonomika i Upravlenie, no. 1, pp. 62–65, available at: http://www.vestnik.vsu.ru/pdf/econ/2010/01/2010-01-10.pdf (Accessed 11 September 2019).
Gnatenko, I. and Rubezhanska, V. (2018), “Architectonics of the concept of the national labour market regulation”, Management, vol. 1, no. 27, pp. 79–90, doi: https://doi.org/10.30857/2415-3206.2018.1.7.
Gnatenko, I. A. and Rubezhanska, V. O. (2017), “The logic of introducing innovation activities into the regional labor market in the context of its cyclical development”, Business Inform, no. 8, pp. 110–115.
Holik, I. L. (2015), “Synergetic effect of clusters formations”, Efektyvna ekonomika, [Online], no. 5, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4053 (Accessed 11 September 2019).
Lisovska, L. S. and Hryniv, N. T. (2016), “Providing synergy of the innovation process in the enterprise”, Visnyk Natsionalnoho Universytetu “Lvivska Politekhnika”. Lohistyka, no. 846, pp. 103–109.
Odintsov, O. M. (2012), “Factors for combining the interests of enterprises in the integrated cluster systems of agriculture”, Efektyvna ekonomika, [Online], no. 2, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1406 (Accessed 11 September 2019).
Polianska, A. and Afonkin, S. (2013), “Synergy effect determination in the process of management decision making”, Economy, no. 5(125), pp. 87–89.
Porter, M. (2005), Konkurentnoe preimushhestvo: kak dostich' vysokogo rezul'tata i obespechit' ego ustojchivost' [Competitive advantage: how to achieve high results and ensure its sustainability], Al’pina Biznes Buks, Moscow, Russia, 341 p.
Rauch, A., Doorn, R. and Hulsink, W. (2014), “A qualitative approach to evidence–based entrepreneurship: theoretical considerations and an example involving business clusters”, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 38, no. 2, pp. 333–368, doi: https://doi.org/10.1111/etap.12093.
Reryh, L. M. (2014), “Formation of long-term synergy within the processes of integration and clustering on the way to innovative economy”, Problemy Suchasnoyi Nauky ta Osvity, vol. 9(27), pp. 81–84.
Rosenfeld, S. (2005), “Industry clusters: business choice, policy outcome, or branding strategy?”, Journal of New Business Ideas and Trends, vol. 3, issue 2, pp. 4–13, available at: http://jnbit.org/upload/Rosenfeld-3-2- 2005.pdf (Accessed 11 September 2019).
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Некомерційна 4.0 Міжнародна CC BY-NC 4.0).
This is an open access journal and all published articles are licensed under a Creative Commons “Attribution-NonCommercial 4.0 International” (CC BY-NC 4.0).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Ihor M. Kuksa, Olga P. Parkhomenko, Iryna A. Hnatenko, Viktoriia O. Rubezhanska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.