Концептуальна модель механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом

Автор(и)

  • Юлія Володимирівна Мазур ПрАТ «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом», Україна https://orcid.org/0000-0001-9319-5182

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(7).2018.212652

Ключові слова:

послуги, перевезення вантажів, автомобільний транспорт, попит, пропозиція, механізм

Анотація

Метою статті є розробка концептуальної моделі механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом та обґрунтування факторів впливу зовнішнього і внутрішнього середовища. Методологія. У процесі дослідження були використані наступні методи: теоретичні та емпіричні дослідження, аналіз та узагальнення показників; статистична та аналітична обробка даних для виявлення тенденції розвитку видів економічної діяльності, які користуються послугами автотранспорту для перевезення. Результати. У статті доведено, що для більшості компаній розрив між попитом і пропозицією нині є серйозною проблемою, не є винятком й автотранспортні підприємства: пропозиція транспортних послуг перевищує платоспроможний попит, що загострює внутрішньогалузеву конкуренцію. Здійснено аналіз досліджень та публікацій щодо проблем розвитку ринку транспортних послуг, механізму формування попиту та пропозиції. Визначено, що пропозиція адаптується до мінливого попиту, що унеможливлює тривалий дефіцит, але пропозиція формує та стимулює попит на вже наявні на ринку товари й послуги. Обґрунтовано визначення механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезень вантажів автомобільним транспортом як динамічної системи, що містить такі елементи: процес збирання, обробки та аналізу інформації про попит і пропозицію послуг перевезення вантажів, оцінку їх збалансованості та напрями й заходи стимулювання попиту і регулювання пропозиції послуг перевезення вантажів. Окреслено фактори, які впливають на розвиток попиту автомобільних перевезень в Україні, – зростання обсягів виробництва продукції, розвиток роздрібної та оптової торгівлі, збільшення реальних доходів населення, зниження рівня інфляції та споживчих цін, корупція, стан та якість транспортної інфраструктури, рівень безпеки дорожнього руху і перевезень вантажів, інвестиції в галузь, ризики господарської діяльності, надзвичайні ситуації, ціни на паливно-мастильні матеріали тощо. Подано кількісну характеристику вітчизняних підприємств на ринку міжнародних автомобільних перевезень, а також загальну кількість автомобілів на ринку транспортних послуг. Висвітлено тенденції розвитку видів економічної діяльності, що користуються послугами автотранспорту для перевезення, серед яких сільське, лісове та рибне господарства; добувна промисловість; переробна промисловість; будівництво; оптова та роздрібна торгівля. Представлено розроблену автором концептуальну модель механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом, у якій визначено джерела інформаційного забезпечення функціонування механізму та напрями і заходи збалансування попиту і пропозиції перевезення вантажів автомобільним транспортом. Практичне значення. За результатами дослідження вказано на необхідність організації діяльності суб’єктів господарювання, які надають послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом, на основі концепції маркетингу: вибір найбільш ефективних для підприємця-перевізника видів перевезень і послуг; проведення аналізу транспортних потреб щодо перевезення вантажів і можливостей підприємств їх задовольнити; розробка раціональних технологій і систем товароруху; планування розвитку перевезень і послуг Перспективи подальших досліджень. На основі проведеного дослідження окреслено перспективи подальшого розвитку як наукової так і практичної складової організації послуг перевезення вантажів автомобільним транспортом, на основі концепції маркетингу.

Біографія автора

Юлія Володимирівна Мазур, ПрАТ «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом»

аспірант; викладач кафедри маркетингу

Посилання

Azrilijan, A. N. (ed.), Azrilijan, O. M., Kalashnikova, E. V. and Kvardakova, O. V. (2008), Jekonomicheskij slovar' [Economic dictionary], In-t novoj jekonomiki, Moskva, 1152 p.

Berzin, E. (2017), “What hinders the development of road freight transport in Ukraine”, available at https://delo.ua/business/chto-meshaet-razvitiju-avtomobilnyh-gruzovyh-perevozok-v-ukraine-329151/ (Accessed: 15.09.2018).

Karmazina, O. O. (2018) Transport i zv’iazok Ukrainy 2017 [Transport and communications of Ukraine 2017], Kyiv, Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, 168 p.

Kolpakova, O. M. (ed.) (2018), Diialnist sub’iektiv Hospodariuvannia 2017 [Activity of business entities 2017], Kyiv, Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, 145 p.

Rajzberg, B. A., Lozovskij, L. Sh. and Starodubceva, E. B. (2000), Sovremennyj jekonomicheskij slovar' [Mod-ern economic dictionary], Moskva, available at: http://slovari.yandex.ru/dict/economic/article/ses2/ses3531.htm (Accessed: 15.09.2018).

Vernera, I. Ye. (ed.) (2018), Statystychnyi shchorichnyk Ukrainy za 2017 rik [Statistical Yearbook of Ukraine 2017], Kyiv, Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy, 540 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-31

Як цитувати

Мазур, Ю. В. (2018). Концептуальна модель механізму збалансування попиту і пропозиції на послуги перевезення вантажів автомобільним транспортом. Економічні горизонти, (4(7), 223–229. https://doi.org/10.31499/2616-5236.4(7).2018.212652