Особливості ліцензування в діяльності вищих навчальних закладів

Автор(и)

  • Назарій Миколайович Попадинець Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7556-6135
  • Юлія Вікторівна Журавель Львівський державний коледж харчової і переробної промисловості Національного університету харчових технологій, Україна https://orcid.org/0000-0003-4065-540X
  • Олена Віталіївна Панухник Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0001-7381-6885

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(8).2019.212805

Анотація

Анотація. Мета статті є визначення особливостей ліцензування діяльності вищих навчальних закладів. Методи. В ході дослідження використано загальнонаукові методи та підходи,
системний підхід, загально логічні методи дослідження (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння). Результати. У статті розглянуто ключові дослідження питань розвитку ліцензування
освіти в країні. Охарактеризовано сутність та значимість самого поняття «ліцензування», що дозволило виокремити ключові його елементи, які застосовуються у більшості видах господарювання при ліцензування виду діяльності. Проаналізовано нормативно-правові акти, які дозволили
визначити вузькі місця в законодавстві на які в першу чергу потрібно звертати увагу при реформуванні системи освіти. Це дозволило запропонувати низку заходів, які в той чи інший спосіб
допомагають здійснювати процес ліцензування. Визначено, що у сфері вищої освіти ліцензуванню підлягають як освітня діяльність закладу вищої освіти на певному рівні вищої освіти, так
і освітня діяльність за освітніми програмами, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання. Доведено, що ліцензування діяльності освітніх закладів це спрямований з боку держави вплив на суб’єкти освітньої діяльності
через систему обмежень та встановлених мінімальних вимог задля забезпечення належної якості
надання освітніх послуг згідно стандартів вищої освіти. Практичне значення. На основі проведеного аналізу наукових праць вітчизняних науковців та законодавства України охарактеризовано
основні розбіжності та виділено ключові проблеми, які сьогодні простежуються в сфері освіти, а
зокрема в системі ліцензування освітньої діяльності. Перспективи подальших досліджень. Отримані результати визначають необхідність подальшої оцінки використання ліцензійних умов для
закладів вищої освіти, зокрема вивчати досвід зарубіжних країн і виділяти ті норми, які є найсприйнятливіші для України та імплементувати їх у вітчизняне законодавство.

Біографії авторів

Назарій Миколайович Попадинець, Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України

старший науковий дослідник відділу регіональної економічної політики

Юлія Вікторівна Журавель, Львівський державний коледж харчової і переробної промисловості Національного університету харчових технологій

викладач

Олена Віталіївна Панухник, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

завідувач кафедри економіки та фінансів

Посилання

Bazhenova, A. (2017), “Reforming the legal regulation of business licensing”, Entrepreneurship, Economy and

Law, no. 6, pp. 104–108.

Chervyakova, T. (2010), “The place of licensing in the mechanism of legal regulation”, Vestnik Brestskogo universiteta. Seriya 2. Istoriya. Ekonomika. Pravo, no. 2, pp. 157–163.

Derevyanko, B. (2011), “Licensing as a means of regulatory influence of the state on the activities of educational

institutions”, Law Forum, no. 4, pp. 167–178.

Hrynkevych, O. (2016), “Forecasting the Demand in the Educational Services Market in Ukraine (on the Example

of Admission Volumes to Ukrainian Higher Educational Establishments)”, Economic Journal of Lesya

Ukrainka Volyn National University, no. 6(2), pp. 83–89.

International Academy of Personnel Management (2018), “About licensing of educational activity in higher education” available at: https://osvita.ua/vnz/reform/61499/ (Accessed 20 December 2019).

Karchevsky, K. (2009a), “Licensing of economic activity: legal nature, sources of legal regulation, concepts and

features”, Bulletin of Kharkiv National University of Internal Affairs, no. 44, pp. 180–188.

Kashpersky, O. (2009), “The concept and legal content of licensing in Ukraine”, Bulletin of the Academy of

Management of the Ministry of Internal Affairs, no. 3, pp. 114–123.

Kuzmin, O. and Yastrubskyy, M. (2017), “State regulation of university activities, its importance in ensuring the

progressive development of higher education education”, Economic Journal of Odesa Polytechnic

University, no. 1(1), pp. 64–69.

Lisnicha, T. (2015), “Licensing as a way of state regulation of economic activity: analysis of the state of legislation”, Bulletin of Kharkiv National University. V.N. Karazina. Series Law, no. 20, pp. 128–130.

Economies’ Horizons ISSN 2522-9273; e-ISSN 2616-5236

http://eh.udpu.edu.ua № 1(8)'2019 Економічні горизонти

Oleynyk, O. (1994), “Legal bases of licensing of economic activity”, Law, no. 6, pp. 15–18.

Sahlberg, P. (2006), “Education Reform for Raising Economic Competitiveness”, Journal of Educational

Change, no. 2(18), pр. 227–255.

Shestak, L. (2005), “Licensing as an administrative-legal institute”. Ph.D. in Econ. Dissertation. Irpin.

The Verkhovna Rada of Ukraine (2014), “On Education”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Accessed 11 December 2018).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), “About licensing of types of economic activity”, available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/222-19#Text (Accessed 20 December 2018).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-31

Як цитувати

Попадинець, Н. М., Журавель, Ю. В., & Панухник, О. В. . (2019). Особливості ліцензування в діяльності вищих навчальних закладів. Економічні горизонти, (1(8), 123–130. https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(8).2019.212805