Система забезпечення якості освіти шляхом державного регулювання діяльності закладів вищої освіти

Автор(и)

  • Назарій Миколайович Попадинець Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України, Україна https://orcid.org/0000-0002-7556-6135
  • Юлія Вікторівна Журавель Львівський державний коледж харчової і переробної промисловості Національного університету харчових технологій, Україна https://orcid.org/0000-0003-4065-540X
  • Олена Віталіївна Панухник Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Україна https://orcid.org/0000-0001-7381-6885

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(10).2019.212806

Анотація

Анотація. Мета статті є визначення державних заходів щодо формування механізму забезпечення формування якості освіти у закладах вищої освіти. Методи. В ході дослідження використано
загальнонаукові методи та підходи, системний підхід, загальнологічні методи дослідження (аналіз,
синтез, узагальнення, порівняння). Результати. У статті розглянуто ключові дослідження питань розвитку освіти в країні, зокрема звернута увага на процеси державного регулювання діяльності закладів вищої освіти. На основі теоретико-методологічного аналізу запропонована загальна схема механізму державного регулювання закладів вищої освіти, яка складається із суб’єктно-об’єктивної, цільової, інструментальної та інформаційно-аналітичної складових. Визначено, що стимулювання
закладів освіти до неперервного покращення якості і доступності освітніх послуг відповідно до перспективних потреб ринку праці та економіки, продукування нових послуг відбувається шляхом часткового регулювання цих процесів державою. Доведено, що комплексне правове, організаційне, ресурсне, інформаційне забезпечення розвитку сфери економіки, зайнятості і соціальної інфраструктури, здатної реалізовувати права навчання і розвитку населення, а також задовольняти потреби
різних галузей у кваліфікованих кадрах, стимулювати демографічне відтворення населення безпосередньо залежить від системи якості освіти в країні, що є основою формування професійних навичок
кожного спеціаліста. Практичне значення. На основі проведеного аналізу наукових праць вітчизняних науковців, а також практики одного з університетів визначено систему індикаторів та ключові
заходи внутрішньої системи забезпечення якості освіти, яку можна використовувати більшістю закладів освіти в країні імплементувавши в свою практику ті індикатори, яким той чи інший заклад
відповідає. Перспективи подальших досліджень. Отримані результати визначають необхідність подальшої оцінки впливу інших індикаторів для здійснення комплексної оцінки внутрішньої та зовнішньої системи якості освіти що допоможе уніфікувати ті індикатори, які будуть найрезультативнішими для того чи іншого закладу освіти.

Біографії авторів

Назарій Миколайович Попадинець, Інститут регіональних досліджень ім. М. І. Долішнього НАН України

старший науковий дослідник відділу регіональної економічної політики

Юлія Вікторівна Журавель, Львівський державний коледж харчової і переробної промисловості Національного університету харчових технологій

викладач

Олена Віталіївна Панухник, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя

завідувач кафедри економіки та фінансів

Посилання

Balabanova, A. and Alacheva, T. (2003), Information support of management decisions in the context of the marketing orientation of the enterprise. Donetsk: DonSUET them. M. Tugan-Baranovsky, 143 p.

Horyn, Ya. O. (2016), “Management of competitiveness of educational services in the sphere of higher education of Ukraine”,

Ph.D. in Econ. Dissertation, Lviv, Ukraine.

Hrynkevych, O. (2016), “Forecasting the Demand in the Educational Services Market in Ukraine (on the Example of Admission

Volumes to Ukrainian Higher Educational Establishments)”, Economic Journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, no. 6(2), pp. 83–89.

Hrynkevych, O. S. (2018), “Management of competitiveness of higher education of Ukraine (methodology of analysis and

monitoring system)”, Dr.Sci. in Econ. Dissertation, Lviv, Ukraine.

Ivan Franko National University of Lviv (2018). “Internal quality system of assurance at the university: An attempt to unify the

model”, available at: https://projects.lnu.edu.ua/quaere/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/Пропозиції-СВЗЯВОIFNUL-draft-v1.pdf (Accessed 20 May 2019)

Kaleniuk, I. and Tsymbal, L. (2011), Features of regulation of the market of educational services. Chernihiv: ChDIEU, 184 p.

Kobets, A. (2011), “The role of the state in the functioning of the market of educational services”, Public administration: improvement and development, no. 8, available at: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=308 (Accessed 20 May 2019)

Kovbasiuk, Yu., et al. (2010), Encyclopedic dictionary of public administration. Kyiv: NAPA, 820 p.

Krystopchuk, T. (2016), “The quality assurance of higher education system: foreign experience”, Continuing Professional Education: Theory and Practice (Series: Pedagogical Sciences), no. 3-4 (48-49), pp. 99–103.

Krysiuk, S. (2009), State management of education. Kyiv: NAPA, 220 p.

Kuzmin, O. and Yastrubskyy, M. (2017), “State regulation of university activities, its importance in ensuring the progressive

development of higher education education”, Economic Journal of Odesa Polytechnic University, no. 1(1), pp. 64–69.

Mishchuk, N. V. (2019), “Organizational and economic regulation of education in the system of youth competitiveness in the

labor market of Ukraine”, Ph.D. in Econ. Dissertation, Lviv, Ukraine.

Rashkevych, Yu. M. (2014), Bologna process and a new paradigm of higher education. Lviv: Lviv Polytechnic University,

p.

Rasco, A. (2020), “Standardization in education, a device of Neoliberalism”, Journal of Critical Education Policy Studies, no. 7,

pр. 259–287.

Sahlberg, P. (2006), “Education Reform for Raising Economic Competitiveness”, Journal of Educational Change, no. 2(18),

pр. 227–255.

Shestakovska, T. and Kholiavko, N. (2016), “State regulation of the education system in a market economy”, Scientific Bulletin

of Kherson State University. Ser. Economic sciences, no. 16 (3), pp. 32–35.

The Verkhovna Rada of Ukraine (2014), “On Education” available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Accessed 20 May 2019).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2015), “Economic Code of Ukraine of January” available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (Accessed 20 May 2019).

Viktorov, V. (2005). “International models of educational indicators of education quality”, Multiverse: Philosophical Almanac,

no. 49, available at: http://www.filosof.com.ua/Jornel/M_49/Viktorov.htm (Accessed 21 June 2019).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-30

Як цитувати

Попадинець, Н. М., Журавель, Ю. В. ., & Панухник, О. В. . (2019). Система забезпечення якості освіти шляхом державного регулювання діяльності закладів вищої освіти. Економічні горизонти, (3(10), 43–53. https://doi.org/10.31499/2616-5236.3(10).2019.212806