Cистемна наукова концепція «трикутник знань» – основа державної науково-технічної та інноваційної політики

Автор(и)

  • Олександр Леонідович Богашко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-2665-6772

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.3-4(18).2021.246000

Анотація

Метою статті є розгляд сучасної концепції «трикутник знань» як універсального підходу до розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності на основі посилення взаємозв’язків між наукою, освітою та бізнесом.

Теоретико-методологічну базу дослідження становлять фундаментальні положення економічної теорії та практики, загальнонаукові та спеціальні методи пізнання економічної дійсності. Основні методи, які були використані: структурно-логічний; порівняльний, метод деталізації та синтезу.

Концепція «трикутник знань» стає все більш популярним методом регулювання науково-технічної діяльності та вироблення державної інноваційної політики. У статті надано концептуальний аналіз різних підходів до розуміння філософії «трикутника знань» та його зв’язків з іншими науково-методологічними конструкціями, зокрема з національними інноваційними системами. Розглянуто основні елементи концепції та можливості її застосування у розробці інноваційної політики держави. Акцентовано увагу на системному підході до регулювання процесів створення наукових знань та інновацій.

Встановлено, що «трикутник знань» стимулює продуктивну взаємодію між освітнім, науковим та бізнес-секторами. Політичні заходи, засновані на такому підході, покликані розширити академічну культуру університетів, спонукаючи їх зосередитися не лише на досконалості науки та викладання, а й на розвитку інновацій та розв’язання соціально-економічних проблем. З’ясовано, що концепція була сформульована для вирішення низки завдань: стимулювання інновацій; посилення потоку приватних інвестицій у НДДКР; подолання труднощів у зв’язку з комерціалізацією результатів НДДКР.

Виявлено, що «трикутник знань» забезпечує сприяння у прийнятті політичних рішень, оскільки інвестиції навіть в одну з його складових забезпечують позитивний ефект не лише для інших компонентів (учасників), а й для зовнішнього контексту, включаючи модернізацію ринку праці, стимулювання структурних змін в економіці та покращення якості життя.

Описано учасників «трикутника знань», до яких входять заклади вищої освіти, органи влади та приватні компанії. Визначено їх завдання у розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності. Зроблено висновок, що університети виконують численні види діяльності; а їх функції зазвичай вирізняються національним контекстом. В різних країнах якість освітньої, наукової та інноваційної діяльності університетів різниться й залежить від історичних факторів, державної політики та інституційних структур.

Біографія автора

Олександр Леонідович Богашко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат економічних наук, доцент кафедри маркетингу, менеджменту та управління бізнесом

Посилання

Cervantes M. (2017) Higher Education Institutions in the Knowledge Triangle. Foresight and STI Governance, vol. 11, no 2, pp. 27–42. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.2.27.42

European Commission (2012) Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS 3), Brussels: European Commission.

Jaffe A.B. (1986) Technological Opportunity and Spillovers of R&D: Evidence from Firms’ Patents, Profits, and Market Value. American Economic Review, vol. 76, no 5, pp. 984–1001.

Karlsson C., Andersson M. (2005) Company R&D and University R&D – How Are They Related? (Working Paper prepared for EARSA conference 2005), Available at: http://www-sre.wu-wien.ac.at/ersa/ersaconfs/ersa05/papers/305.pdf

Mazzucato M. (2013) The Entrepreneurial State: Debunking Public vs. Private Sector Myths, London: Anthem Press.

OECD (2014a) Innovation driven growth in regions: The role of smart specialisation, Paris: OECD.

OECD (2014b) Reviews of Innovation Policies: France, Paris: OECD.

OECD (2015) Scoping Paper: Higher Education Institutions in the Knowledge Triangle, Paris: OECD.

Ranga M., Etzkowitz H. (2013) Triple Helix Systems: An Analytical Framework for Innovation Policy and Practice in the Knowledge Society. Industry and Higher Education, vol. 27, no 4, pp. 237–262.

Raunio M., Nordling N., Kautonen M., Räsänen P. (2018) Open Innovation Platforms as a Knowledge Triangle Policy Tool – Evidence from Finland. Foresight and STI Governance, vol. 12, no 2, pp. 62–76. DOI: 10.17323/2500-2597.2018.2.62.76

Unger M., Polt W. (2017) The Knowledge Triangle between Research, Education and Innovation – A Conceptual Discussion. Foresight and STI Governance, vol. 11, no 2, pp. 10–26. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.2.10.26

Vonortas N. (2017) The Role of Universities in the Knowledge Triangle. Foresight and STI Governance, vol. 11, no 2, pp. 6–8. DOI: 10.17323/2500-2597.2017.2.6.8

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-02-14

Як цитувати

Богашко, О. Л. (2022). Cистемна наукова концепція «трикутник знань» – основа державної науково-технічної та інноваційної політики. Економічні горизонти, (3-4(18), 43–53. https://doi.org/10.31499/2616-5236.3-4(18).2021.246000