Ефективність виробництва органічної продукції рослинництва
DOI:
https://doi.org/10.31499/2616-5236.1(16).2021.252416Ключові слова:
органічне виробництво, органічна сільськогосподарська продукція, економічна ефективність, витрати, ціна, прибутокАнотація
Мета статті полягає в аналізі сучасних тенденцій світового та вітчизняного ринку органічної сільськогосподарської продукції, проведенні порівняльного аналізу виробництва традиційної та органічної продукції у сільськогосподарському підприємстві та оцінці ефективності її виробництва. Методологія. Методологічні та теоретичні принципи базуються на результатах досліджень, отриманих українськими та зарубіжними вченими у галузі аграрного органічного виробництва. Для досягнення поставленої в роботі мети були використані діалектичний метод пізнання та метод системного аналізу, монографічний та економічно-статистичний методи, методи порівняння та експертних оцінок, методи комп’ютерної обробки, аналізу та відображення інформації за допомогою програми Microsoft Excel. Результати. Виявлено, що ринок органічних продуктів є перспективним сегментом сучасного агропромислового світового і вітчизняного ринку, тому постійно збільшується кількість господарств, які займаються органічним виробництвом. Встановлено, що експорт вітчизняної органічної продукції значно перевищує обсяги внутрішнього споживчого ринку внаслідок низької платоспроможності населення України, але з огляду на зростання популярності продуктів, вирощених без застосування хімічних препаратів, органічне землеробство виглядає привабливою галуззю для інвестування. Проведено розрахунок й аналіз показників економічної ефективності органічного виробництва озимого жита в порівнянні з традиційним. Встановлено, що більш висока ціна на органічну продукцію компенсує вартість недоотриманих валових зборів через низьку врожайність, а валовий прибуток вищий завдяки меншим витратам на придбання допоміжних продуктів. Практичне значення. Чітке дотримання технології органічного виробництва та використання необхідної сільськогосподарської техніки дозволяє отримувати високий прибуток, а невикористання хімічних пестицидів та добрив дозволяє виробникам органічної сільськогосподарської продукції мати менші загальні витрати, що й приводить до зростання прибутковості. Перспективи подальших досліджень. Надзвичайно актуальним для виробників, які працюють на органічному ринку, і для тих, хто тільки планує є обґрунтування ціни пропозиції на дану продукцію. Вони повинні знати, за якого рівня ціни вироблена органічна продукція забезпечить їм очікуваний результат та надасть можливість покрити всі витрати на розвиток виробництва та сертифікацію продукції.
Посилання
Artysh, V.I. (2010), Rozvytok svitovoho rynku orhanichnoi produktsii [Development of the world market of organic products], Ekonomika APK, Vol. 3, pp. 113–116
V 2019 hodu Ukrayna zaniala 2 mesto yz 123 stran po obъemam ymportyruemoi orhanycheskoi produktsyy v ES [In 2019, Ukraine ranked 2nd out of 123 countries in terms of the volume of imported organic products in the EU]. Available at: https://www.apkinform.com/ru/agroexport/1511503.
Hranovs'ka, V.H. (2017), Perspektyvy rozvytku rynku orhanichnoi produktsii v Ukraini [Prospects for the development of the market of organic products in Ukraine] Ekonomika APK. no. 4, pp. 31-40.
Dudar, V. (2019), Konkurentni perevahy vlastyvostei orhanichnoi ahroprodovolchoi produktsii z pozytsii marketynhu [Competitive advantages of properties of organic agro-food products from the standpoint of marketing], Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, vol. 1, pp. 131 - 140.
Website of Federation of Organic Movement of Ukraine Retrieved from: http://organic.com.ua/
Orhanichne vyrobnytstvo v Ukraini. [Organic production in Ukraine]. Available at: https://agro.me.gov.ua/ua/napryamki/organichne-virobnictvo/organichne-virobnictvo-v-ukrayini.
Ukraintsi pasut' zadnikh za spozhyvanniam orhanichnoi. [Ukrainians are lagging behind in the consumption of organic products]. Available at: https://landlord.ua/news/ukrayintsi-pasut-zadnih-za-spozhivannyam-organichnoyiproduktsiyi/.
Cvitko, E. (2018), Sostoianye y tendentsyy myrovoho rыnka orhanycheskoi produktsyy [State and trends of the world market for organic products], Vestnik BarGU. Serija: Jekonomicheskie nauki, vol. 6, Minsk, Belarus, pp. 103—108.
Ayuya O.I. 2019 Organic certified production systems and household income: Micro level evidence of heterogeneous treatment effects Org. Agric. 9 417–433.
Cherednichenko, Olena, Bal-Prylypko, Larysa. Modern condition and development of the specialized enterprises – rape producers. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. 2019. Vol. 315. Рр. 022018.
Czy˙zewski B, Matuszczak A and Mi´skiewicz R 2019 Public goods versus the farm price-cost squeeze: Shaping the sustainability of the EU’s common agricultural policy Technol. Econ. Dev. Eco. 25 82–102
Lioutas E D and Charatsari Ch 2018 Green Innovativeness in Farm Enterprises: What Makes Farmers Think Green? Sustainable development 26 337–349
Madhusudhan L 2016 Organic Farming-Ecofriendly Agriculture. J. Ecosys Ecograph 6 209.
Willer H, Trávníček J, Meier C and Schlatter B 2021 The world of organic agriculture statistics & emerging trends 2021 (Bonn: Research Institute of Organic Agriculture FiBL) p 340 Retrieved from: https://soz.bio/opublikovana-svezhaya-mirovaya-statist/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.