Інституційний аспект використання цільових програм у бюджетуванні макрорівня

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2616-5236.2(17).2021.253023

Ключові слова:

Програмно-цільовий метод, бюджетування, публічні фінанси, інституції, бюджетні видатки, цільові програми

Анотація

Анотація. Мета дослідження полягає у визначенні особливостей інституційних змін у бюджетуванні макрорівня упродовж імплементації державних цільових програм та бюджетних програм в Україні. Проведені аналіз та систематизація таких елементів інституційного середовища як інституційні ролі та інституційні стимули при ініціації, затвердженні та використанні державних цільових програм. Встановлено, що поряд із формальними обов’язками замовники, виконавці та відповідальні за затвердження державних цільових програм можуть підпорядковуватися неформальним інституційним тенденціям, які виникають унаслідок імплементації законодавства. Методи дослідження. Застосовано метод аналізу, узагальнення, синтезу, системний підхід, метод порівняння, статистичні методи та графічні методи. У результатах показаний зв'язок використання державної цільової програми та пізніше запровадженої у бюджетний процес бюджетної програми під час використання бюджетних коштів з державного бюджету. Імплементація державних цільових програм залежить від їхнього фінансування з державного бюджету, але бюджетна програма перебрала на себе провідний інституційний статус для здійснення видатків бюджету, тому реалізація державної цільової програми залежить від її врахування у складі поточної бюджетної програми. Наведена систематизація змісту етапів імплементації державної цільової програми згідно із законом про державні цільові програми, виконане порівняння попередньої послідовності та наступних змін інституційних ролей упродовж використання програмно-цільового методу у бюджетному процесі. Зроблене узагальнення щодо інституційних стимулів виконавця на прикладі реалізації державних цільових програм. Тенденція кількості державних цільових програм з моменту прийняття закону підтверджує вплив підвищення відповідальності за результати виконання державних цільових програм унаслідок їхньої публічності. Практичне значення. Наразі розпорядник бюджетних коштів державного бюджету для досягнення цілей використовує три інструменти: державну цільову програму, бюджетну програму та цілі державної політики. Продовження використання державних цільових програм у бюджетуванні створює додаткові інституційні умови для їхніх виконавців. Перспективи подальших досліджень. Слід розглянути сучасне інституційне середовище розпорядника коштів – виконавця цільових програм з метою виявлення формальних та неформальних правил і за необхідності виявити надлишкове використання фінансово-управлінських інструментів досягнення цілей за бюджетні кошти.

Біографії авторів

Тетяна Василівна Жибер, ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»

доцент кафедри фінансів

Тетяна Василівна Солопенко, ДВНЗ «КНЕУ імені Вадима Гетьмана»

аспірант

Посилання

About state target programs (2004), Law of Ukraine № 1621-IV, (Mach 18, 2004). http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1621-15.

Accounting Chamber of Ukraine (2017). Report on the results of the audit of the effectiveness of the development and operation of the flood protection system, Appendix 1, 50 p. http://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2017/18-4_2017/Zvit_18-4_2017_IDI.pdf

Avellán, L., Galindo Andrade, A. J., & Leon-Diaz, J. (2020). The role of institutional quality on the effects of fiscal stimulus (No. IDB-WP-01113). IDB Working Paper Series. doi:10.18235/0002316

Chang, P. L., & Chen, Y. (2021). Informal institutions and comparative advantage of South-based MNEs: Theory and evidence. Journal of Development Economics, vol. 148, p. 102566. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2020.102566

Khmelko, V. (2004). Linguo-ethnic structure of Ukraine: regional features and tendencies of changes during the years of independence. Scientific notes of NaUKMA: Sociological sciences, vol. 32, pp. 1-19. https://www.kiis.com.ua/materials/articles_HVE/16_linguaethnical.pdf

Kwak, M. W. (2017). State target programs are the basis for the implementation of sustainable development policy in Ukraine. Economic Analysis, vol. 27 (1), pp. 43-48.

Ministry of Economy (2021) Reports on implementation of state target programs in 2015-2020 conditions. https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&tag=DerzhavniTsiloviProgrami

Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine (2011) Letter "On the implementation of the State program of development and functioning of the Ukrainian language" № N 1 / 12-1598 (March 25.2011)

Ministry of Infrastructure of Ukraine (2014) Report on the results of the implementation of the State Target Program for Railway Transport Reform for 2010-2019 in 2014. https://mtu.gov.ua/news/98.html

Mo, D., Bai, Y., Shi, Y., Abbey, C., Zhang, L., Rozelle, S., & Loyalka, P. (2020). Institutions, implementation, and program effectiveness: Evidence from a randomized evaluation of computer-assisted learning in rural China. Journal of Development Economics, vol. 146, p. 102487. DOI: 10.1016/j.jdeveco.2020.102487

Prokopenko, NS, & Dudnikova, II (2015). Conceptual approaches to the mechanism of financing of ecological state target programs. Scientific Bulletin of Polissya, vol. 3, pp. 127-134.

Pronicheva, O. (2012) Defenders of the Ukrainian language: "Language law - a mine of slow action." Voice of America (November 9, 2012) https://ukrainian.voanews.com/a/ua-language/1542832.html

Ricks, J. I., & Doner, R. F. (2021). Getting institutions right: Matching institutional capacities to developmental tasks. World Development vol. 139(1) p. 105334. DOI: 10.1016/j.worlddev.2020.105334

Rozhko, О. D., Tkachenko, N., & Kovalenko, Y. (2020). Scientific and methodological approach to budget strategizing through the application of program-target method. Financial and credit activity: problems of theory and practice, vol 2 (33), pp. 335-344. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i33.206974

Romanyuk, V., Nikitin, A., Hannenko, S., & Morshch, E. (2020). Mathematical model of resource optimization of the target program of application of forces and means of prevention and liquidation of consequences of emergency situations. Modern Information Technologies in the Sphere of Security and Defence, vol. 38(2), pp. 101-106.

Saad, A. F. (2021). Institutional change in the global economy: How trade reform can be detrimental to welfare. Economic Modelling, vol. 95, pp. 97-110. DOI: 10.1016/j.econmod.2020.12.006

Sokil, O. G. (2017). Institutionality as the main characteristic of sustainable development. A young scientist. vol. 1.1 (41.1), pp. 77-82

Stelmakh, S.P. (2005). Historical thought and methodology of history in ukraine (XIX - early XX centuries). Encyclopedia of the History of Ukraine: Vol. 3: / Editor: V.A. Smoliy (chairman) and others. NAS of Ukraine. Institute of History of Ukraine. 672 p.

Strizhak, O.O. (2016). The concept of the institute: the main approaches to determining the essence and content. Economy and State, vol. 8, pp. 38-43.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Жибер, Т. В. ., & Солопенко, Т. В. . (2021). Інституційний аспект використання цільових програм у бюджетуванні макрорівня. Економічні горизонти, (2(17), 58–73. https://doi.org/10.31499/2616-5236.2(17).2021.253023